När människor med funktionshinder hjälper till inom rengöring


16.10.2019

I juni 2018 flyttade Institution Barbara Keller in i nybygget i Binz i närheten av Zürich, Schweiz. Där erbjuder de personer med funktionshinder möjligheter till boende och arbete. För att undvika att gamla rengöringsprocesser följde med från den gamla till den nya byggnaden gav de Wetrok i uppdrag att ta fram ett rengöringskoncept. Hur en ny sortimentgren växte fram ur detta berättar vd:n Beat Stark om i följande intervju.

Om du går in genom nybyggets skjutdörrar och tar till höger kommer du till det inbjudande kaféet Gütsch. På de oklanderligt rena borden står rosafärgade blomsterarrangemang, i montern väntar aptitliga bakelser på hungriga besökare och i broschyrställen finns flygblad som ger information om Institution Barbara Kellers tjänster. Fastän man befinner sig hos en organisation med många skyddade och en liten andel reguljära arbeten har man en känsla av att ha kommit till ett litet självgående ekonomiskt system. Ett mycket duktigt sådant: Blomsterarrangemangen skapas i den egna ateljén av människor med svåra funktionshinder, borden rengörs av vårdtagare som arbetar med det dagliga arbetet, bakelserna bakas av lärlingar som går en tvåårig praktisk utbildning och flygbladen trycks och viks i av vårdtagare och medarbetare i det egna tryckeriet i huset.

Att ge personer med funktionshinder en uppgift
Det som initiativtagaren Barbara Keller från början hade avsett som ett hem för människor med funktionsnedsättning har utvecklats till en institution med boende-, arbets- och utbildningsmöjligheter för människor med funktionshinder. “Tidigare behandlade samhället personer med funktionsnedsättning annorlunda. Man försökte framför allt att skydda dem, ta hand om allting för dem – och på så vis utesluta dem.  Idag är det annorlunda. De får lov att testa saker själva, hjälpa till, lära och göra fel. Vi ger dem utrymme till att göra det här”, förklarar vd:n Beat Stark.

Enkelt färgsystem gör vårdtagarnas rengöringshjälp möjlig
En våning upp står Irma* och tittar vilset i städvagnen – hon ser ut att leta efter någonting. Ett par sekunder senare plockar hon målmedvetet upp en skumflaska med ett gult streck på flaskan – ett sanitetsrengöringsmedel. Tack vare det gula strecket vet hon att hon måste använda en gul mikrofiberduk för rengöringen. “På Wetroks rengöringsmedel finns det färgstreck som hjälper till att avgränsa användningsområdet. Strecken stämmer överens med rengöringsdukarnas färgsystem. Systemet minimerar bakteriespridning, ökar kontrollen och gör det möjligt för personer med funktionsnedsättning att hjälpa till med rengöringen på en institution som den här”, förklarar Wetroks rengöringsspecialist Walter Utzinger och tillägger “Det som gör det ännu enklare för vårdtagarna är de olikfärgade hinkarna i städvagnen.” När Irma* inte lyckas öppna flaskans kork kommer husets gruppledare för fastighetsskötsel Ruedi Näf och hjälper henne. Han förklarar för henne att man inte behöver öppna korken, utan att man helt enkelt kan trycka lite lätt på flaskan för att rengöringsskummet ska komma ut ur flaskan. Det förstår hon och rengör badrummets handfat själv medan Ruedi Näf får badkarets armatur att glänsa.

Rengöringsteam arbetar kontinuerligt med vårdtagare och lärlingar
Rengöringsteamet är litet. Det består av två utbildade specialister med ledningsansvar, en rengöringsmedarbetare, tre lärlingar och ett par växlande vårdtagare. I samband med det nya rengöringskonceptet genomgick alla reguljära medarbetare en utbildning där de introducerades till de nya rengöringsmetoderna av Wetroks specialister. Den kunskapen för de nu vidare till sina vårdtagare. Vårdtagare som Irma* kan hjälpa till överallt – från den dagliga rengöringen till fönsterrengöringen. “Det är bäst att ge avgränsade deluppgifter som återkommer. En vårdtagare ansvarar till exempel för den dagliga desinfektionen av dörrhandtag i hela huset och kan själv bestämma när under dagen hon vill utföra arbetet”, säger Ruedi Näf och ger en liten inblick i arbetsfördelningen. Det finns också vårdtagare som man måste ta med sig på rengöringen och vägleda steg för steg, förklarar gruppledaren för fastighetsskötsel. Han är väldigt förtjust i de nya rengöringsmetoderna såsom dammbindande torkning och manuell skumrengöring. “Eftersom jag alltid har sällskap av en lärling eller en vårdtagare när jag arbetar är tempot mycket måttligt. Därför är jag mycket tacksam för att vi ändå blir klara snabbare med effektiva metoder som till exempel genom rengöringen med skum”, säger han och delar med sig av sina positiva erfarenheter. Han välkomnar också att rengöringspersonalen sedan omställningen inte längre behöver utsättas för risken att andas in hälsofarliga aerosoler från sprayer.

Decentraliserade rengöringsrum för korta vägar
Materialkonceptet går som en röd tråd genom hela huset och är samtidigt anpassat efter utseende och enkel rengöring. Korridorsgolven består av jurakalksten från Solnhofen, Tyskland. De är obehandlade för att möjliggöra en grundlig rengöring och undvika ansamling av skikt som ser oljiga och feta ut. Först tas lös smuts bort med dammbindande torkning, därefter följer sporadisk våt rengöring med en kombiskurmaskin. Endast kvalificerad arbetskraft får lov att hantera maskinerna. Ändå fungerar det perfekt att inkludera vårdtagarna här. De ansvarar för rengöringen av hörn och kanter med mopp eller kantrengöringsredskap under tiden skursugningen genomförs. För att hålla vägarna så korta som möjligt, vilket är särskilt viktigt för att inte låta vårdtagarna arbeta ensamma för länge, planerades ett decentraliserat rengöringsrum in på varje våning.

Hyresgästerna rengör själva sina rum
Väggarnas moderna ljusgrå betongfärg bryts av träpaneler på dörrar och i mellanrummen som ger en viss värme. I hela fastigheten bor 24 personer med egna rum. Deras rum är utrustade med oljade träparkettgolv. För hyresgästernas välbefinnande har man räknat med att rengöringen kan ta lite mer tid. Golven måste oljas regelbundet med en singelskurmaskin. “Det var viktigt för oss att ge våra hyresgäster ett så varmt och naturligt golv som möjligt”, förklarar Beat Stark. Våtrummen är i en varm björnbärston och består av polyuretan som är lätt att rengöra. Hyresgästerna är själva ansvariga för den dagliga rengöringen av våtrummen – i den mån som deras funktionsnedsättning tillåter det. Även här har Wetrok hittat en enkel lösning. En mopp kan fuktas med en brukslösning och spännas fast på moppstativet. På så vis kan både golv och väggar rengöras i våtrummen. Effektivt, med bara ett enda redskap och ergonomiskt till på köpet.

“Leva tillsammans” – så lyder Institution Barbara Kellers grundprincip. När man ser hur stolt Irma* är över att visa hur strålande rent handfatet är för sin chef är det tydligt att grundprincipen har blivit vardag här.

*Irma heter egentligen något annat


Kort intervju med vd:n Beat Stark
“Vi letade inte efter en underleverantör, utan en förutseende konsult”

Hur uppstod samarbetet med Wetrok?
Vi tog kontakt med Wetrok från början eftersom vi planerade en ny utbildning för våra vårdtagare inom hushållsområdet. Vårt mål var att utforma utbildningens rengöringsdel tillsammans med Wetrok. Då la vi märke till att vi först var tvungna att ta hand om en annan svårighet – de professionella rengöringsprocesserna i vårt nybygge.

Vilken roll spelade Wetrok vid planeringen av nybygget?
Wetrok hjälpte oss att planera våra rengöringsprocesser på ett professionellt sätt. På så vis hade vi redan ett individuellt rengöringskoncept innan nybyggets sista tegelsten hade lagts. Nu sparar vi särskilt mycket tid tack vare omställningen till de nya rengöringsmetoderna – samtidigt som vi har en bättre hygiennivå. Till exempel: I den andra lokalen i Küsnacht, Schweiz arbetade vi fortfarande med dammsugare. I nybyggets korridorer har vi gått över till dammbindande torkning av golven. Dammtorkningsdukarna tar upp pollen och existerande damm från bygget mycket bättre än vad en dammsugare kan. Rengöringen måste vara särskilt enkel hos oss eftersom våra vårdtagare hjälper till med den. Det förstod Wetroks specialister med en gång och tog hänsyn till det i sina rengöringsscheman. Till exempel kunde vi minska antalet rengöringsmedel jämfört med den andra lokalen – särskilt vid rengöringen av sanitetsutrymmen – till få rengöringsmedel som kan användas mångsidigt. Först rådgivning, sedan produkterna – så lärde vi känna och uppskatta Wetroks arbetssätt. Därför blev nybygget inte det enda projektet.

Vilka andra projekt har ni kunnat samarbeta med Wetrok med?
För lokalen i Küsnacht hade vi redan samlat våra första erfarenheter från ett utbud av företag inom fastighetsskötsel för näraliggande fastigheter. De ville vi bygga vidare på här på ett mer professionellt sätt. Som tur var tillhörde de två angränsande fastigheterna kommunen och bostadsföreningen Maur – en pågående utannonsering av fastighetsskötsel och rengöring gjorde våra planer till ett brådskande projekt.  Exakta rengöringsscheman var tvungna att förberedas för ansökan om utannonseringen. Då kom Wetrok på tal igen. Wetroks specialister genomförde alla nödvändiga beräkningar baserat på antalet kvadratmeter, golvtyper, rengöringsfrekvens och riktlinjerna för hygiennivån. På så vis visste vi exakt hur mycket tid som krävs för rengöringen och hur mycket personal som vi måste sätta in. Det bevisade följande för oss en gång till: Vi valde inte en underleverantör av rengöringsprodukter, utan en rådgivare med expertkunskaper och en förmåga att vara förutseende.


Om Institution Barbara Keller
Institution Barbara Keller hjälper människor med inlärningssvårigheter eller psykiska funktionsnedsättningar med deras utveckling, självständighet och livskvalitet. För att uppnå det erbjuder de möjligheter till boende, arbete och utbildning. Särskilt genom att erbjuda praktiska utbildningar kan vissa vårdtagare till och med integreras på den reguljära arbetsmarknaden på lång sikt.