Där arbetet börjar om på nytt med varje inkommande tåg


12.12.2019

Daniel Jörg och hans team ansvarar för rengöringen av 30 tågstationer i regionen runt Bern. Wetrok fick lov att följa med gruppledaren för järnvägsbolaget BLS-kollektivtrafik en hel dag under rengöringen av tågstationen Hasle-Rüegsau i närheten av Bern. Till och med in i kontrollcentret där tågtrafiken övervakas. Där gäller det att ta hänsyn till de viktiga säkerhetsåtgärderna vid rengöringen.

”Ursäkta, från vilket spår går tåget till Sumiswald?”, frågar en äldre dam och skyndar sig fram till Daniel Jörg. Det är inget ovanligt för rengörings- och serviceteamets gruppledare på tågstationen Hasle-Rüegsau. ”Vi är våra kunders första kontaktpersoner. Därför är hjälpsamhet, gott uppförande och serviceorientering precis lika efterfrågat hos rengöringspersonalen på en tågstation som erfarenhet med hur man använder rengöringsmaskiner”, förklarar Daniel Jörg. De orange arbetskläderna gör resten. När det inte ger information om tidtabellerna tar hans team med 12 medlemmar även hand om andra uppgifter på de 30 regionala tågstationerna. Uppgifterna är mångsidiga – allt ifrån att rengöra och sköta om växter till att lösa problem med biljettautomaten eller att olja växlar. De har alla ett mål: att få besökarna att må bra och känna sig säkra på tågstationen. En tågstation sover aldrig och därför börjar Daniel Jörgs arbetsdag tidigt. Hans första rengöringsstation för dagen: kontrollcentret.

Fukt innebär risker för känsliga utrymmen
Med dammtorkningsdukar, moppstativ och mopp i handen öppnar mannen i orange dörren till kontrollcentret. Kollegorna hälsar vänligt på honom – de känner varandra. 50 bildskärmar och diverse strömbrytare visar att vi nu befinner oss i hjärtat av tågstationen. Närmare bestämt i hjärtat av över 30 tågstationer. För det är här som tågtrafiken för hela regionen övervakas. Vid störningar reagerar man direkt. Daniel Jörg spänner som vanligt en dammtorkningsduk på Variwet-redskapet och börjar avlägsna dammet från golvet.

Dammtorkningsduken har tre avgörande fördelar jämfört med en dammsugare: den sprider inget damm, man riskerar inte att snubbla över sladdar och så kan rengöringen ske tyst. Två gånger i veckan torkar han dessutom av golvet med en mopp. Här gäller det att vara särskilt försiktig i sitt tillvägagångssätt. Den tekniska utrustningen kräver att kablarna läggs på ett komplicerat sätt under golvplattorna. Därför får golvet inte komma i kontakt med för mycket fukt. Att torka av som man brukar med en våt mopp är inte möjligt här. Det är därför som Daniel Jörg har satt fast en trycksprayflaska på moppstativet. Metoden med spraymoppen fungerar perfekt här. Enstaka smutsfläckar sprayas med några få tryck med brukslösningen och torkas bort med moppen. På så vis blir golvet aldrig helt vått och Daniel Jörg och hans team kan upprätthålla rengöringsnivån. Det gör de även i resecentret.

Om resor till fjärran och kladdiga rester
I resecentret finns det kunder alla tider på dygnet som vill boka en resa eller köpa en tågbiljett. Rengöringen måste därför vara effektiv och såvitt möjligt utföras utan buller. Det tar inte ens en minut innan Daniel Jörg prydligt har rullat ihop den smutssamlande mattan vid resecentrets ingång och ställt den åt sidan. Nu är det dags att använda kombiskurmaskinen. Rummet är trångt, men med den smidiga Discomatic Bolero är det inga problem. Han är en storvuxen man och ser nästan ut som en jätte bredvid den kompakta rengöringsmaskinen. Till och med skursugningen under omkopplingspanelen kan ske på ett bekvämt sätt. Rengöringsmaskinens ljusstarka strålkastare gör att Daniel Jörg till och med kan se smutsen i hörnet längst in direkt – utan att mödosamt behöva böja sig ned. För att undvika halkrisken dammsuger han dessutom av konststensgolvet under panelen medan han går baklänges. Efter ett par minuter är arbetet avklarat och nu kan resor återigen bokas i den väldoftande omgivningen. Men när Daniel Jörg ska lämna byggnaden upptäcker han fingeravtryck och handkrämsrester på dörrhandtaget. Nu får han användning för skumflaskan som han har med sig. Innan rundvandringen blandade han vatten och rengöringskemikalier i en skumflaska. Nu kan han helt enkelt bara trycka lite lätt på flaskan och ut väller ett flytande vitt rengöringsskum. Med en mikrofiberduk fördelar han det på dörrhandtaget. ”Med skummet slipper jag till skillnad från med en spray andas in spraypartiklar och får en perfekt fuktning av ytan”, berättar Daniel Jörg medan han får avtrycken att försvinna. Även vid nästa station av rundvandringen får han användning för skumflaskan.

Cirkelrörelser vid torkning av borstat rostfritt stål är förbjudet
Direkt framför resecentret står en omkring fyra meter bred informationstavla. Den lyser i BLS-trafikens gröngula färger och ger resenärerna information om tidtabellerna. Det finns även en larmknapp där. Daniel Jörg och hans team testar regelbundet att den fungerar. ”I vanliga fall räcker det om vi rengör informationstavlan med skum två gånger i veckan. Just nu lägger sig mycket byggdamm på tavlan och därför rengör vi oftare”, förklarar Daniel Jörg och drar, liksom för att understryka det ha sa, med fingret över den översta kanten.

När resenärerna har informerat sig kan de köpa en biljett från biljettautomaten mitt emot. Även den rengörs två gånger i veckan – men med skurnylon i melamin. Det ser ut som en snövit tvättsvamp och är mycket slipande. Det innebär att delar av skurnylonet slits av under rengöringen. Han torkar uppifrån och ner med skurnylonet över ytan av rostfritt stål. Han vet att det är viktigt att torka i borstriktningen när man rengör rostfritt stål. Cirkelrörelser leder till att ytan får rispor och ser ful ut. Redan efter att ha torkat en gång med skurnylonet ser man skillnad – den rengjorda ytan glänser som ny. Eftersom skurnylonets slipande partiklar har slitits av från det rostfria stålet använder Daniel Jörg en mikrofiberduk när arbetet är klart. Då får han bort dem vid eftertorkningen.

Rengöringsrundans sista station är toaletterna. Även där använder han rengöringsskum och en mikrofiberduk. Ibland krävs det att man använder något mer: ”Skadegörelse och sprayad graffiti förekommer visserligen relativt sällan här, men det tar oftast flera timmar för oss att få bort det. Det är ett arbete som egentligen inte är nödvändigt”, reflekterar Daniel Jörg. När han stänger toalettdörren och vänder sig om står en gammal man framför honom. Kanske letar även han efter tåget till Sumiswald.

Kort intervju med Daniel Jörg, gruppledare för service och växtskötsel på BLS

”När man har städat en tågstation krävs det bara ett besök av en stor skolklass och vips så kan man börja om med arbetet igen.”

Vilka är utmaningarna vid rengöringen av tågstationer?
En tågstation är aldrig helt stängd. Därför måste vi utföra allt rengöringsarbete när stationen används och med många passagerare på plats. Det är svårt eftersom strömmen av besökare är oregelbunden och svår att planera. När vi har städat hela tågstationen så att den är glänsande ren krävs det bara en stor skolklass och vips så kan man börja om med arbetet igen. Dessutom måste vi vara så tysta och diskreta som möjligt när vi rengör. Överväganden kring dammsugarens ljudvolym och bytet till rengöringsmetoder som innebär mindre halkrisk är centrala frågor för oss. Det finns också alltid en viss målkonflikt inom arbetslaget som ansvarar både för den tekniska servicen och rengöringen. Rena tågstationer är BLS:s visitkort, men allt som har med säker tågtrafik att göra (t.ex. att lägga om växlar) går såklart före. Säkerheten har första prioritet. Dessutom är vi tågresenärernas första kontaktpersoner i alla frågor (han småler).

Har du upplevt några speciella situationer med resenärerna?
En gång var det festivalhelg i grannkommunen. Morgonen därpå tänkte jag börja med sanitetsrengöringen på toaletten och då upptäckte jag en ung man som låg och sov bredvid en toalett. Jag väckte honom och följde honom till pendeltåget. Men för det mesta handlar det om enklare saker som information om tågtrafiken eller felköpta biljetter. Det spelar ingen roll om det är rengöringspersonal, tågpersonal eller personal på resecentret – resenärerna är våra kunder och vi försöker ge dem bästa möjliga service på alla områden, även om det inte är en del av vår arbetsbeskrivning.

Du har bytt jobb och är ny i rengöringsbranschen. I våras blev du klar med din ledarutbildning inom rengöring hos Wetrok. Vad har du gjort annorlunda i vardagen sedan dess?
Mycket! Under Wetrok Master lärde jag mig att det finns många olika tester för att avgöra golvtyper. Dem har jag redan använt flera gånger – tack vare kunskapen som jag fick där använder vi nu mer målinriktade rengöringsmedel för golvens individuella egenskaper. På så vis gör vi det enklare att bevara golvets värde. Dessutom har jag bytt ut några gammalmodiga rengöringsmetoder med mer tidsparande metoder. Till exempel så befrias de smutssamlande mattorna i resecentret numera från smuts med en mattrondell och singelskurmaskinen. Vi har även börjat med rengöring med skum för ytor och sanitetsutrymmen. För BLS är arbetssäkerheten grundläggande och tack vare omställningen från spray till rengöringsskum löper medarbetarna inte längre risk att andas in spraypartiklar. Under utbildningen var många i mitt team förbluffade över hur mycket vi kunde spara, även när det gällde dosering och antalet olika medel. För när man vet vilka rengöringsmedel man kan använda och var någonstans förenklas arbetsprocessen enormt om man har några få medel som kan användas på olika områden.

Tycker du att det är viktigt att ha en kontinuerlig fortbildning inom rengöringsbranschen? Om ja, varför?
Absolut! Som chef har man ett visst ansvar och förmedlar sina kunskaper till sina medarbetare. Eftersom allt fler traditionella rengöringsmetoder byts ut mot effektivare och mer ergonomiska metoder är det vår skyldighet att följa med i utvecklingen. För jag vill ju inte föra vidare fel kunskaper till mina medarbetare. Dessutom bör chefer kunna förklara samband och ge bakgrundsinformation åt sina medarbetare om ämnen, t.ex. hur man läser av pH-värden eller hur tensider fungerar. Därför är fortbildning inom rengöring en investering i framtiden – i personerna, men också i teamet och företaget.

Om BLS AG

BLS tillhör de största trafikföretagen i Schweiz. Järnvägens namn härstammar från det numera fusionerade järnvägsbolaget Bern-Lötschberg-Simplon (BLS). Inom kärnverksamheten, som är järnvägen, driver företaget linjer inom pendel- och fritidstrafik och underhåller ett 420 kilometer långt järnvägsnät. Därutöver förenar BLS bussverksamhet, biltåg på Lötschberg och Simplon, båttrafik på Thuner- och Brienzersjöarna och godstrafik under ett och samma namn. 2018 reste 66,3 miljoner resenärer med BLS:s tåg, buss och fartyg.